Balázsik Zsófia
Szerző
Egyre gyakrabban felmerülő kérdés az őstermelői jogviszony igazolása
Az elmúlt hónapokban benyújtott pályázatok esetében érkeznek a hiánypótlások, melyekben gyakori pont, hogy „Kérem, nyújtsa be a NÉBIH által kiállított hatósági igazolást őstermelői igazolványokról.” A NÉBIH tájékoztatása ezzel kapcsolatban.
- december 31. napjával bezárólag őstermelői jogviszony igazolásárahatósági bizonyítvány kiállításához a kérelmet postai úton vagy a NÉBIH Hivatali kapujára e-Papír formájában vagy személyesen lehet eljuttatni a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalhoz! Postázási cím: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság (1024 Budapest, Keleti Károly u. 24.) A kérelem személyesen is benyújtható ügyfél fogadási időben (kedden és csütörtökön 8-12 óráig) az alábbi címen: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság (1143 Budapest, Tábornok u.2. B. ép. I. em.)
A kérelemben a kérelmező azonosító adatain, elérhetőségén kívül szükséges megjelölni a hatósági bizonyítvány felhasználásának célját (támogatási pályázat esetén a támogatás címét és azonosítószámát).
A családi gazdaságokról szóló 2020. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Törvény) alapján a mezőgazdasági őstermelők és az őstermelők családi gazdaságának adatait 2021. év vonatkozásában az őstermelői nyilvántartás tartalmazza. A Törvény 13.§ (2) szerint az őstermelői nyilvántartás adatai közül az őstermelők tevékenységének átláthatósága céljából a mezőgazdasági igazgatási szerv honlapján való közzététellel bárki számára megismerhető az (1) bekezdés 1., 7., 8., 10–17., 20. és 21. pontja. A nyilvántartás a Törvény. 13. § (1) bekezdésének 7-17. pontjában meghatározott adatok tekintetében közhitelesnek minősül.
A Nébih 2021. év vonatkozásában, hatáskör hiányában, nem állít ki hatósági bizonyítványt őstermelői jogviszony igazolására.
A 2021. január 01. napjától a publikusnak minősülő őstermelői adatok a Nébih őstermelő keresőjéből (https://portal.nebih.gov.hu/ostermelo-kereso) lekérdezhetőek és a fentiek alapján a felület váltja fel az igazolásokat.
A hatósági bizonyítvány az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 2. melléklet IV. pontja alapján illetékmentes eljárás keretében adható ki.
Amennyiben az ügy sürgős, a mihamarabbi ügyintézés érdekében az eredeti, aláírt kérelem szkennelt változatát, postára adás előtt érdemes megküldeni elektronikusan az mgei@nebih.gov.hu címre. Az elektronikus levélben fel kell tüntetni az ügy sürgősségét, valamint e-mail címét, ahova az igazolás szkennelt (nem eredeti) változata megküldésre kerül.
Az eredeti hatósági bizonyítvány postai úton kerül megküldésre.
Balázsik Zsófia
agrár-szaktanácsadó