Az élelmiszeripar dolgozza fel a hazai agrártermelés 70 százalékát

Mindez azon a sajtótájékoztatón hangzott el, amelyet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Élelmiszeripari Igazgatósága tartott Szentén, Maszlik Zoltán családi gazdaságában, amely mellesleg a Magyarország Legszebb Birtoka verseny döntõse. Gyõrffy Balázs, a NAK elnöke, Éder Tamás, a NAK élelmiszeriparért felelõs országos alelnöke és Kocsis Róbert, a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet (MTKI) igazgatója a számvetésen túl ismertette a jövõbeni terveket is.

Éder Tamás, Gyõrffy Balázs, Maszlik Zoltán és Kocsis Róbert – fotó: agrotrend.hu

A magasabb hozzáadott értékû termékek elõállításáért, a forgalom élénkítéséért

Gyõrffy Balázs az élelmiszeripar helyzetérõl elmondta: Magyarországon 2000-tõl kezdõdõen jelentõsen csökkent az élelmiszeripar részesedése a beruházásokból. Ezzel együtt is

a 2600 milliárd forint körüli termelési értékével a harmadik legnagyobb ipari ágazatnak számít

(a jármûipar, valamint a számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártása után). Ezzel az Európai Unió élelmiszer-ipari termelési értékének egy százalékát adja, és a tagállamok között a 16. helyen áll.

Változatlanul magas, 24 százalék az élelmiszerek részaránya a háztartások kiadási szerkezetén belül (az EU-átlag 13 százalék körül van).

A mezõgazdasági termékek 70 százalékát feldolgozó élelmiszeriparban mûködõ vállalkozások száma meghaladja az ötezret. A nagyvállalkozások aránya nem éri el a 10 százalékot, ugyanakkor õk adják az ágazat teljes árbevételének 85, az exportbevételének több mint 90 százalékát. Ezek alkalmazzák az ágazati dolgozók 70 százalékát, és rendelkeznek az ágazati vagyon mintegy 80 százalékával – ismertette a legfõbb adatokat a NAK elnöke.

Gyõrffy Balázs: 24 százalék az élelmiszerek részaránya a háztartások kiadásokban, az EU-átlag 13 százalék körüli – fotó: agrotrrend.hu

Ez a szerkezet a magyar élelmiszeripar versenyképességét jelentõsen behatárolja, ugyanis a piacokon való érvényesüléshez elengedhetetlen a folyamatosan jó minõségû, nagy mennyiségû árualap megléte – tette hozzá.

A közepes, de még jobban a nagyvállalatok a leginkább exportorientáltak, külpiaci értékesítésük aránya meghaladja a 40 százalékot.

A Magyarországon elõállított élelmiszerek 60 százalékát belföldön, a többit külföldön értékesítik. A feldolgozott élelmiszerek exportja mintegy 67 százalékot képvisel az agrárkivitelbõl. Ezen termékek arányát tekintve némi javulás érzékelhetõ, de még mindig elmarad a többi EU-tagország átlagától.

A fenti adatokból is kitûnik, hogy van még tennivaló ezen a téren – emelte ki. Segíteni kell az élelmiszer-ipari szereplõket a magasabb hozzáadott értékû termékek kivitelében, támogatni õket pályázati információkkal, szolgáltatásokkal, továbbá ösztönözni kell a belföldi forgalom növekedését. Ennek érdekében

a NAK szeptemberben javaslatokat tesz a kormányzatnak az élelmiszerek áfacsökkentésére.

Éder Tamás. Külföldi tanfolyamokat is szerveznek, hogy tagjaiknak naprakész információik legyenek a legfejlettebb technológiákról – fotó: agrotrend.hu

A versenyképességet szolgáló fejlesztésekért

Éder Tamás arról beszélt, élelmiszeriparért felelõs alelnökként az volt számára az elmúlt évek egyik legfontosabb feladata, hogy a termelõk minél szélesebb köre hajthasson végre versenyképességet szolgáló fejlesztéseket. Különösen jelentõs eredménynek nevezte, hogy a nagyvállalatok számára megnyitott 24 milliárdos nemzeti forrásból több mint 8 milliárdot élelmiszeri cégek kaptak.

Arról is beszélt, hogy a NAK-ba „újonnan került területként” mit csináltak az elmúlt négy évben, mit tudtak az élelmiszeriparból idekerült szereplõiknek adni. Mint kifejtette, az elmúlt idõszak egyfajta helykeresés volt, attól tartottak, hogy „ez az alapvetõen a mezõgazdasági termelés által meghatározott intézmény” esetleg olyan lépéseket tesz, amelyek nemigazán szolgálják az érdekeiket. Ez a félelem másfél év után szép lassan oldódott, és megtalálták a helyüket a szakmai érdekképviseletben, a támogatások iránti küzdelmekben. Kisebb-nagyobb sikereik vannak az élelmiszerek és a mezõgazdasági termékek áfájának csökkentésében, ezt a munkát tovább folytatják.

Kiveszik a részüket az információ- és tudásátadásból is.

Ennek a hagyományos formáin (elõadások, kerekasztalok, konferenciák) túl külföldi szakmai tanfolyamokat és kiállításlátogatásokat is szerveznek, hogy tagjaiknak naprakész információik legyenek a legfejlettebb nyugati-európai és észak-amerikai élelmiszer-piaci technológiákról, a világpiaci tendenciákról.

 A Maszlik családi gazdaság a minõségi árutermelés mellett tette le a voksát – fotó: agrotrend.hu

Kocsis Róbert, a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. ügyvezetõje arról számolt be, hogy a NAK Élelmiszeripari Igazgatóságával együttmûködve milyen tejipari gyakorlati napokat rendeztek és rendeznek a kamarai tagok számára.

Megvalósítja a földtõl az asztalig elvet a gyakorlatban

Az agrotrend.hu kérdésére, hogy miért éppen Maszlik Zoltán családi gazdaságát választották sajtótájékoztatójuk helyszínéül, Keleti Marcell, a NAK élelmiszer-ipari igazgatója elmondta: mert õk a legjobb példa arra, hogyan lehet lépésrõl lépésre, a mezõgazdasági termeléstõl, az állattenyésztéstõl eljutni a magas szintû élelmiszer-feldolgozásig.

Maszlik Zoltán gazdasága a Magyarország Legszebb Birtoka versengés döntõs jelöltje – ezt már az agrotrend.hu tudósítója teszi hozzá.

Maszlik Zoltán: a fogyasztók igényei szerint alakítják a termékskálát, ez a fejlõdés motorja – fotó: agrotrend.hu

Maszlik Zoltán elmondta: mindig a krízishelyzetek ösztönözték. Amikor megszûnt a termelõszövetkezet, magánvállalkozásba kezdett. Amikor terményeit leminõsítették a felvásárlók, hogy így érjenek el alacsonyabb árat, akkor megszületett benne az elhatározás: „etessük meg az állatokkal”. Ha a tej átvételi ára alacsony, „értékesítsük közvetlenül”, és innentõl kezdve a fogyasztók igényei szerint alakították a termékskálát, „ez vált a fejlõdés motorjává”.

Jelenleg 350 hektáron gazdálkodnak, 100 szarvasmarhájuk van, valamint a szaporulat. A tejet saját maguk dolgozzák fel. Maguk termelik meg az állataiknak szükséges takarmányt, „nem etetünk szóját”. Megvalósítják a gyakorlatban a földtõl az asztalig elvet, a rövid értékesítési láncot. A kistérségben mozgóbolti-kereskedést folytatnak, továbbá különbözõ helyekre: pékségekbe, Budapesten 25 üzlethelyre, szállodákba szállítanak. Nagyon keresettek a termékeik.

A kistérségben mozgóbolti-kereskedést folytatnak– fotó: agrotrend.hu

A minõségi árutermelés mellett tették le a voksukat, csak azt csinálják, ami beleillik a filozófiájukba. Például a joghurtjukba csak igazi gyümölcsöt vagy lekvárt tesznek. Ezzel a minõségen túl

a környék gazdáinak is biztos megélhetés nyújtanak.

Maga a vállalkozás közvetlenül 10 embernek ad munkát, így 10 családnak biztosít nyugodt megélhetést. Nem akarnak tovább növekedni.

A tejfeldolgozó üzemüket az európai uniós elõírásoknak megfelelõen építették. Tagjai a sajtkészítõk egyesületének, valamint annak a Nógrád megyei egyesületnek is, amellyel a rövid értékesítési lánchoz kapcsolódó pályázatokban közösen indulnak.

 

agrotrend.hu / P. G.

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés