profimagazin
Technika
í–tvenöt éves a rendfelszedő kocsi
1962-ben született meg az első rendfelszedő pótkocsi, amely Ernst Weichel feltaláló nevéhez fűződik. Hamsternek (hörcsög) nevezte el. Az 1950-es években a traktorvontatású pótkocsik elé kapcsolt, vontatott, rendfelszedő kocsirakó elevátorokkal gépesített
1962-ben született meg az első rendfelszedő pótkocsi, amely Ernst Weichel feltaláló nevéhez fűződik. Hamsternek (hörcsög) nevezte el.
Az 1950-es években a traktorvontatású pótkocsik elé kapcsolt, vontatott, rendfelszedő kocsirakó elevátorokkal gépesítették először szénagyűjtést, a korábban emberek által végzett nehéz fizikai munka jelentős részét. A pótkocsin a szénarakomány elrendezésére továbbra is szükség volt munkások alkalmazására, amely sok balesettel is járt, mert mozgó pótkocsin, a szénarakat tetején könnyen lecsúszott vagy leesett az egyensúlyát vesztő dolgozó.
Ezért az 1960-as évek elején felmerült az igény olyan szénagyűjtő kocsik megkonstruálására, amelyek csak egy kezelővel: a traktor vezetőjével üzemeltethetők. 1962-ben született meg az első rendfelszedő pótkocsi, amely Ernst Weichel feltaláló nevéhez fűződik. Hamsternek (hörcsög) nevezte el. A tőle megvásárolt licenc alapján az 1960-’70-es években többen is kezdték gyártani (Appel, Hagedorn, Mengele, Steyr, Pöttinger, Forschritt stb.), mert nagy volt a kereslet irántuk, és sokan tovább használták a Hamster megnevezést is. Magyarországon is az 1970-es években elsőként a SteyrHamster kocsik jelentek meg, majd a cseh Pelzsrimov gyár kocsijait használták a gazdaságok. Egy időben a Szolnoki Mezőgép is gyártott rendfelszedő kocsikat. A hazai gazdaságokból gyorsan kiszorították azokat az 1970-es évek végén 80-as években, megjelent, nagyobb teljesítményre képes, hengeres, majd szögletes nagybálázó gépek. Nyugat-Európában azonban a kisgazdaságok, ma is elterjedten használják azokat a friss és fonnyasztott szálastakarmányok szénának és szenázsnak történő betakarítására, ezért manapság is számos cég gyártja azokat (Claas, Deutz-Fahr, Krone, Lely, Strautmann, Bergmann, Pöttinger stb.).
A rendfelszedő kocsik önrakodós és önürítős kocsiszekrényének folyamatosan növekszik a befogadóképessége, a legnagyobbaké már 60 m3 felett van. Egyre finomabb (3-4 cm-re) aprító 32-48 db késsel kombinálható, daraboló, felrakó szerkezetek találhatók a kocsikon. Egyes modellek kocsiszekrényének mellső falának mozgatásával a rakomány tömöríthető is, és ezzel javul a kocsi kapacitásának kihasználása.
Profi magazin / Dr. H. J.