Piac

Tovább növekvő versenyelőnye van a brojlerhúsnak a marhahússal szemben

Bár a brojlerhús ára a világjárványt követően megugrott, a versenyző fehérje-kategóriákkal, például a marhahússal szemben továbbra is döntő a lemaradás.

Forrás: pixabay.comForrás: pixabay.com

A brojlerhús-piacokról szóló legtöbb vita a nagykereskedelmi piacra összpontosul, de a fogyasztói szintű kereslet és a kategória versenyhelyzetének valódi megértéséhez a fehérjetermékeken belül a kiskereskedelmi piacot is közelebbről meg kell vizsgálni.

Az egyik lehetséges oka annak, hogy a kiskereskedelmi árak nem kapnak nagyobb figyelmet, az, hogy ezen a szinten az adatok „tökéletlenek”. Míg (az USA-ban szerk.) a Munkaügyi Statisztikai Hivatal rendszeresen végez árinformációgyűjtéseket a brojlerhúsra és számos más élelmiszeripari termékre vonatkozóan a szupermarketekből, addig az élelmiszer-szolgáltatói oldalról hiányoznak a nyilvánosan elérhető áradatok. Ez egy hatalmas vakfolt, mivel az éttermek jelentős szerepet játszanak a vörös hús és baromfitermékek széles skálájának forgalmazásában.

Ennek ellenére érthető, hogy miért nehéz ezeket az információkat összegyűjteni, különösen oly módon, hogy azok pontosan tükrözzék a fogyasztói árszinteket, mivel az éttermeken keresztül történő élelmiszer-értékesítéshez kapcsolódó számtalan értéknövelő folyamat miatt. Mindazonáltal a szupermarketekből származó áradatok továbbra is hasznos eszközei a fogyasztók vásárlási szokásainak jobb megértéséhez.

A kiskereskedelmi árak alakulása az elmúlt időszakban

Az amerikai brojlerágazatot 2011-12-ben megrázó takarmányköltség-sokk végül a fogyasztókhoz is eljutott, és a brojlerhús összesített kiskereskedelmi ára 2013-ban az akkori rekordot jelentő 1,96 dolláros fontonkénti átlagárra emelkedett. Ez több mint 11%-os növekedést jelentett a két évvel korábbihoz képest, ami jelentős emelkedés egy olyan kategóriában, amely történelmileg az alacsony költségű státuszáról volt híres. Ezután azonban a brojlerek összesített kiskereskedelmi ára stabilizálódott, sőt, egy kicsit visszaesett, és a 2010-es évek végén éves átlagban fontonként 1,90 USD alá esett.

A világjárvány korszaka jelentős változást indított el a kiskereskedelmi árakban, a brojlerhús 2020 és 2022 között több mint 20 százalékkal emelkedett. További, bár jóval lassabb emelkedés volt megfigyelhető 2023-ban, aminek következtében az összesített brojlerhús-árak éves átlagban rekordszintű, 2,46 USD/kilogrammos szinten maradtak. Bár a nagykereskedelmi spot árak ebben a kategóriában tavaly érezhetően emelkedtek, a kiskereskedelmi átlagárak néhány centtel mérséklődtek.

Összesített Kiskereskedelmi Brojler Ár és az Összesített Kiskereskedelmi Brojler Ár az Összesített Kiskereskedelmi Marhahús Árának %-ában kifejezve

Annak ellenére, hogy 2010 óta nominálisan közel 40%-kal nőtt, a brojlerek kiskereskedelmi átlagára a marhahús kiskereskedelmi árának százalékában kifejezve 40%-ról 30% alá csökkent ugyanebben az időszakban.

Növekvő relatív megfizethetőség

Bár az abszolút árszinteket fontos nyomon követni, azokat más változók, például a fogyasztói jövedelmek és a helyettesítő vagy kiegészítő termékek árainak összefüggésében is meg kell érteni.

Nem elegendő csak azt tudni, hogy a brojlerhús abszolút szempontból olcsóbb, mint más fehérjekategóriák, például a marha- vagy sertéshús. Annak meghatározása, hogy ez a relatív előny változik-e, és ha igen, milyen mértékben, talán fontos támpontokat adhat a fogyasztói magatartás jövőbeli irányáról.

E relatív árelőny közelmúltbeli alakulása biztató a brojlerágazat érdekelt felei számára. 2010-ben az átlagos éves összesített kiskereskedelmi broilerár pontosan 40%-a volt a marhahús átlagos éves összesített kiskereskedelmi árának. Ez az arány először lassan csökkent, amikor a marhahús ára 2014-15-ben megugrott, a brojlerhús relatív kiskereskedelmi árelőnye megnőtt, és 2021-ben az árarány mindössze 29%-ra esett vissza. A brojler és a marhahús közötti árarány 2022-ben újra nőtt, de az elmúlt két évben ismét csökkent, így a brojlerhús kategóriája hatalmas versenyelőnybe került a marhahússal szemben.  A fogyasztók ezt a különbséget nehéz lesz figyelmen kívül hagyni, ha a marhahús ára továbbra is az egekbe szökik.

agrotrend.hu / NAK / Tóth Andrea

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nyakas Farm
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés