Agrárpiac

Piac

A hibridek mellé szolgáltatást és tudást is nyújtanak

A Monsanto-hibridek akkor törtek be a köztudatba, amikor egy nagyon aszályos időszakban helyt álltak. Azóta felfedezték a benne rejlő nagyon magas terméspotenciált és a jó vízleadó-képességet is. A vetőmagok mellé hamarosan szolgáltatást és tudást is nyújtanak Európában is.

Létrehozva:

|

Major Zoltánnal, a Monsanto Hungária Kft. közép-nyugat európai regionális üzleti igazgatójával beszélgettünk, aki 2005-ben kezdett el dolgozni a cégnél, majd egy hosszabb kitérõt követõen nemrégiben tért vissza.

Mi az oka annak, hogy a Monsanto ilyen meghatározó az életében, hiszen 2005 óta idõrõl idõre kapcsolatban állt és áll velük?

Sohasem titkoltam, hogy amit tudok, azt jórészt a Monsantónál tanultam – a rendszereket, a különbözõ felelõsségi köröket –, és ráadásul inspiratív innovatív környezet jelent. Mindig is voltak olyan központi elképzelései, amelyek segítették az embert abban, hogy jobban el tudja helyezni magát egy ilyen nagy szervezetben, és nagyon jól lehetett azonosulni ezekkel. Ezek is motiváltak a visszatérésre. Másrészt meg kiváló nemesítõk dolgoznak a Monsantónál, patinás branddel rendelkezik, kiváló termékei vannak, amiért talán én is tettem valamit, amikor ott dolgoztam.

Mi a jelenlegi feladatköre?

Regionális üzleti igazgatóként a sales-csapatok koordinálása a feladatom, meghatározott üzleti eredmények elérése érdekében. Magyarország, Szerbia, Horvátország, Szlovénia, valamint Bosznia-Hercegovina és Albánia – utóbbi kettõ egészen kis mezõgazdasági potenciált jelent – tartozik hozzám.

Hogyan látja, mely területek azok, ahol további fejlõdési lehetõség mutatkozik?

A mi régiónkban a kukorica- és a repcevetõmag a kurrens termék, illetve növényvédelem területén a Roundup termékcsalád. A Roundup egyébként nem hozzánk tartozik, mi a vetõmagért vagyunk felelõsek. A legnagyobb fontossággal a kukoricapiac bír számunkra, mindenáron itt szeretnénk elõre lépni. Idén volt némi megingás, hiszen a Bayer-Monsanto-akvizíció folyamatban van, nekünk ehhez is igazodnunk kellett. Mindenféleképpen el akarjuk érni, hogy piacvezetõk legyünk a kukorica-vetõmag területén Magyarországon. Idén a második helyen állunk, tehát az a cél, hogy visszaszerezzük az elsõ helyet. A repcét illetõen is határozottan az az elképzelésünk, hogy nagyobb piaci különbség mutatkozzon a javunkra a többi szereplõvel szemben, itt is piacvezetõk szeretnénk lenni nagyon rövid idõn belül.

A Nyugat-Balkánon ugyanakkor erõs növekedést könyvelhetünk el, ezt a dinamikát szeretnénk fenntartani.

Minek köszönhetõ a nyugat-balkáni növekedés?

A patinás brandnek, amely kiváló termékekben ölt testet. Ráadásul olyan üzleti modellt sikerült kidolgozniuk a nyugat-balkáni kollégáknak, ami – a benne dolgozó emberekkel együtt – segítette a növekedést.

Hol tart a Bayer-Monsanto-akvizíció?

Jelenleg is folynak a tárgyalások európai és amerikai szinten egyaránt, feltehetõen az év végéig döntenek a versenyhatóságok. A két cég abban bízik, hogy még idén felhatalmazzák õket arra az Európai Unióban is, hogy létrejöjjön az egyesülés vagy vásárlás, és ezt követõen jönhetnek az operatív lépések.

Mi az, ami a leginkább jellemzõ a Monsanto technológiájára?

Egyértelmû, hogy a Monsanto-hibridek nagyon magas terméspotenciállal rendelkeznek. Olyan technológiai elõnyeik is vannak, hogy gyorsabban képes „leszáradni”, vagyis gyorsabban veszíti el a nedvességtartalmát. Tehát betakarításkor egy magas termésszint mellé egy alacsonyabb szemnedvesség-tartalom párosul. Ez azért nagyon fontos, mert így kevesebb ideig vagy egyáltalán nem kell szárítani a gazdának, ez jelentõsen csökkenti a termelési költségeket.

Hibridjeink nagyon jól elviselik a szárazságot, igazából e tulajdonságuk jóvoltából kerültek be a 2000-es évek elején a köztudatba. Egyébként a cég 1997-ben indult el Magyarországon.

Idehaza a gazdálkodók mely csoportja részesíti elõnybe a Monsanto-termékeket?

Mindig erõsebbek voltunk Nyugat-Magyarországon, de szépen, fokozatosan feljött a keleti régió is. Mint az elõbb utaltam rá, a nagy szárazságot hozó 2002-2003-as szezon volt az, amikor a Monsanto-hibridek (akkor még Dekalb néven) betörtek a köztudatba, és onnantól kezdve nyert ügye lett a szárazsággal küszködõ magyar termelõk körében az egész országban. Aztán felfedezték a Monsanto-hibridek egyéb kiváló tulajdonságait is: a nagyon magas terméspotenciált és a jó vízleadó-képességet is.

Ki kell emelnem még egy fontos elemet: a Monsanto piaci magatartását is. Olyan globális kezdeményezései vannak, mint például a … Corp vagy éppen a BioAg…, amelyekkel segítséget nyújt a gazdálkodóknak, hogy még sikeresebben tudjanak termelni. Ez hamarosan mûködni fog az európai piacon is. Tehát nemcsak a terméket, hanem bizonyos szolgáltatási funkciókat, a tudást is szeretnénk átadni a termelõknek.

agrotrend.hu (x)

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook