Gépesítés
Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra
A szervesanyag visszapótlásának fontossága az utóbbi évek változásai miatt jelentősen megnőtt. A szervestrágyák és egyéb szervesanyagok kijuttatásához számtalan gyártó kínál méretben, felszereltségben, kivitelben eltérő eszközöket. A Fliegl két különböző pótkocsit kínál szerves trágyaszórásra: a klasszikus láncos-léces kaparópadlós rendszerű KDS-t, illetve a letolós rendszerű ADS és ASW típusokat trágyaszóró hátfallal.
A Fliegl márka leginkább letolórendszerű pótkocsijairól ismert, azonban 2019-ben a Fliegl átvette a francia Brochard pótkocsigyártót, ami korábban Franciaország közkedvelt márkái közé tartozott. Vontatott műtrágyaszórói meghatározóak voltak a mezőgazdasági pótkocsi piacon.
Fotó: Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi
A hagyományos gyártók, így a Fliegl is, a KDS trágyaszóró kocsikat függőleges álló tépőhengeres szórószerkezettel vagy vízszintes tépőhengeres röpítőtányéros ún. univerzális szórószerkezettel kínálja. A teljesítményigény az univerzális szórórendszer esetében valamivel magasabb.
Az egyre népszerűbb letolórendszerű pótkocsik, mint az ADS és ASW, esetében a szórószerkezet vagy a hátsó ajtó helyére szerelt függőleges tépőhengeres kialakítású, vagy egytengelyes kivitelű, célzott trágyaszórásra fejlesztett gép. Mindkét szórószerkezet egyenletesen teríti el a trágyát.
A hagyományos KDS típusú kaparópadlós kocsi a kocsi fenekén hátrafelé hidromotorral húzott láncokhoz erősített lécekkel továbbítja a trágyát. A mélyágyas, fent szélesebb kocsiszekrényű, alacsony súlypontú modelleknél azonban a tapadós anyag továbbítása az oldalfalak ferdesége miatt bizonytalanná válhat, vagy teljesen elakadhat. A szórás hosszirányú egyenletessége nem biztosítható. A láncok, a lécek és a hajtásrendszer kopása elkerülhetetlen, az „idegen” anyagok hosszan javítható kieséseket is okozhatnak.
Ezzel szemben a Fliegl ADS és ASW letolórendszerű pótkocsijai egy egyszerű, tartós munkahengeres megoldással dolgoznak. A letolórendszer fő erőssége az egyszerűség, várható élettartama hosszabb, a leszórás pedig teljesen egyenletes. A hosszirányú szóráskép kifejezetten precíz: határozott a kezdete és a vége is.
Fotó: Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal
A letolórendszerű trágyaszórókat a Fliegl jellemzően két függőleges tépőhengerrel szereli, de elérhető néhány négy hengeres kivitel is. Ezek az átlagos szervestrágyát 10–12 méterre képesek szétszórni, gyors munkavégzést biztosítanak. Az újabb modelleken az alsó kidobótányéron lengőlapáttal tovább javították az eloszlást, az idegen anyagokra kevésbé érzékenyek.
A Fliegl KDS láncos trágyaszóróit mindkét elterjedt szórószerkezettel – függőleges tépőhengeres és vízszintes bontóhengeres–szórótányéros – kínálja. A vízszintes kivitel azoknak lehet ideális, akiknek a nagyobb szórásszélesség és finomabb aprítás fontosabb, esetleg mészpor kijuttatására keresnek megoldást.
Nem véletlen, hogy több nagy magyar gépforgalmazó is elsősorban a Fliegl letolórendszerű trágyaszóróit ajánlja, a jobb használhatóság, kevesebb karbantartási igény és kiváló ár–érték arány miatt.
Összefoglalva: a magyar gazdaságokra jellemző közepes és nagyobb üzemméretek esetén- ahol fontos a nagy teljesítmény, a problémamentes üzemeltetés és a megtérülés – egyre többen választják a Fliegl ADS vagy ASW letolórendszerű trágyaszóró pótkocsijait, amelyek hatékony, modern és megbízható megoldást kínálnak a szervesanyag kijuttatására.
A szervestrágyázás jövője a hatékonyságról, a megbízhatóságról és a hosszú távú gazdaságosságról szól. A Fliegl ezekre kínál választ. Legyen szó letolórendszerű ADS vagy ASW trágyaszórókról, vagy a jól bevált KDS láncos modellekről.
Bízd a kijuttatást a profikra, bízd a Fliegl-re!
Válassz olyan gépet, ami nemcsak ma dolgozik érted, hanem hosszú távon is számíthatsz rá.
Agrotrend.hu/ Fliegl