Hírek

Veszélyben a vasúti áruszállítás az áram ára miatt

A vasúti árufuvarozás működését fenyegeti az elektromos áram több száz százalékos drágulása – jelezték egyes vasútszakmai szervezetek, amelyek szabályozott áramárat javasolnak a szektor védelmére.

A vasúti árufuvarozásra is rászakadtak az egekben járó energiaköltségek terhei: az International Union for Road-Rail combined transport (UIRR) vasúti szövetség szerint Európában  átlagosan 300 százalékkal nőtt az áram ára – tette közzé a Transportoeuropa.it portál. A szervezet szerint ez sürgős beavatkozást igényel, különben a vasút nem lesz képes alternatívát nyújtani a közúti szállításban használt teherautókkal szemben, hiszen a dízel ára 2022 januárja óta mindösszesen 69 százalékkal nőtt. Az UIRR felhívta a figyelmet, hogy a probléma nemcsak a nagy vasúttársaságokat érinti, hanem az intermodális láncolat kis- és középvállalkozásait is.

Ralf-Charley Schultze, az UIRR elnöke kijelentette, az Európai Bizottságnak kifejezetten javasolnia kell a tagállamoknak, hogy a kombinált szállítás szereplőit sorolják azoknak a fogyasztóknak a csoportjába, akiknek jár a szabályozott villamosenergiaár. Mint mondta, az intermodális teherszállítási ágazatot megfelelően védeni kell a villamosenergia-árak robbanásszerű emelkedésétől, tekintettel kiváló társadalmi-gazdasági teljesítményére. Az UIRR azoknak a vállalkozásoknak a szakmai szervezete, amelyek a közúti szállítójárművek, illetve azok teherszállító vontatmányai – félpótkocsijai – vasúton történő szállítását végzik illetve szervezik.

Fotó: Magyar Nemzet

Az áramárak rendkívüli emelkedése miatt a Deutsche Bahn (DB) is drasztikus többletköltségekkel számol: csak 2023-ban kétmilliárd eurós többletkiadást prognosztizálnak. Richard Lutz, a DB vezetője a Spiegel.de portálnak nyilatkozva azt mondta, erre az évre ki tudták védeni az áram drágulásából adódó többletköltséget, jövőre azonban teljes mértékben megjelennek az áremelkedések az energiapiacon. A jelenlegi árszint mellett  a DB-nek csak 2023-ban több mint kétmilliárd euróval kell többet fizetnie az áramért. A menedzser nyitva hagyta, hogyan kívánja ellensúlyozni a költségek emelkedését. 

Az energiaárak rendkívüli emelkedése rontja a vasút versenyképességét a közúttal szemben Németországban is. A gázolaj ára 70-80 százalékkal nőtt az elmúlt tizenkét hónapban, az áram ára több mint 500 százalékkal emelkedett – mondta Lutz.

A vontatási költségek emelkedése a magyar magánvasúti piacon is megjelent. Hódosi Lajos, a Hungrail ügyvezetője szerint több mint 24 milliárd forint fog hiányozni a vasúti árufuvarozási szektor képviselőinek zsebéből ebben az évben a magas vontatásienergia-árak miatt. 

A vasút kiárazódik a szállítási piacról, és a piaci szereplők felhagyhatnak tevékenységükkel, mivel fuvarfeladataikat jelenleg Európa legdrágább vontatásienergia-díjával kell teljesíteniük  – nyilatkozta az ügyvezető. A szervezet energiabizottsága szerint az az elsődleges cél, hogy kormányzati támogatást harcoljon ki a Hungrail.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Támogatók

 
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés