Gazdálkodás

Növényi italok vs. tejtermelők: fenntarthatóság vagy megélhetési kihívás?

A növényi italok népszerűsítése a fenntarthatóság jegyében egyre elterjedtebb, de vajon milyen hatással van ez a helyi tejtermelők megélhetésére? A gloucestershire-i konfliktus tanulságai Magyarországon is aktuális kérdéseket vetnek fel.

A brit Gloucestershire megyei önkormányzat nemrégiben indított Swaps in Seconds (kb. csere pillanatokon belül) kampánya komoly vitát váltott ki a helyi gazdák és környezetvédők között. A kampány célja, hogy az embereket apró életmódbeli változtatásokra ösztönözze, például a tehéntej növényi alternatívákra – mint zab- vagy mandulatejre – történő lecserélésére. Azonban a helyi gazdák szerint az ilyen kezdeményezések túlzottan negatívan hatnak a tejiparra, miközben nem veszik figyelembe az Egyesült Királyság sajátos természeti adottságait és a helyi termelés fenntarthatóságát.

Forrás: pixabay.com

Az Oxfordi Egyetem tanulmánya szerint egy pohár tehéntej előállítása közel háromszor annyi üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, mint bármely növényi alapú alternatíváé. Ez az adat az alapja annak az érvelésnek, hogy a tejtermékek fogyasztásának csökkentése hozzájárulhat a klímavédelemhez.

Hazánkban a tejtermelés szintén fontos szerepet játszik a mezőgazdaságban, és a helyi termékek népszerűsítése egyre nagyobb hangsúlyt kap. Magyarországon az éghajlat és a természeti adottságok – hasonlóan az Egyesült Királysághoz – kedvezőek a tejtermeléshez, hiszen a Kárpát-medence dús legelői évszázadok óta biztosítják a szükséges forrásokat.

Ugyanakkor az utóbbi években nálunk is növekvő trend a növényi alapú tejalternatívák fogyasztása, amit részben az egészségtudatosság, részben pedig a fenntarthatóság iránti igény vezérel (de azért jegyezzük meg, gyakran egészségügyi oka van).

Az importált mandula- és zabtej esetében azonban Magyarországon is felmerülhet a kérdés: vajon a hosszú szállítási láncok és az előállításukhoz szükséges energia valóban környezetkímélőbb-e, mint a helyi tejtermelés?

A fenntarthatóság elérése érdekében nem lehet figyelmen kívül hagyni a helyi adottságokat és gazdaságokat. A magyar gazdák számára is fontos, hogy az élelmiszer-szállítási távokat minimalizáljuk, miközben a fenntartható termelési gyakorlatokat támogatjuk. Az is segíthet, ha a növényi alapú italok helyi gyártásban készülnek, illetve ha olyan kampányok indulnak, amelyek a fogyasztókat tájékoztatják mindkét megoldás előnyeiről és hátrányairól.

agrotrend.hu / Greendex

Tovább olvasom

Támogatók

 
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés